Preview

Siberian Financial School

Advanced search

The development of the interform cooperation theory and practice of forming added value chains

Abstract

The article deals with the problem of the correlation of modern business organization forms, expressed in cooperative interfirm interactions in the form of added value chains, and socio-economic relations emerging between the participants in such forms of business. Relationships are considered as the essential basis that determines the behavior of participants in chains, which does not always contribute to the development of a common cause. The solution of the problem of inconsistency between the forms of business organization in chains and the relations developing in them is proposed to be solved through the development of such management models in interfirm associations, in which managerial influences would be directed not only at the material components of associations, but also at the relations between their legally independent and economically held participants. Describes the application of the model in the organization of the chain in the production and marketing of vegetable oils produced in farms using new technologies. The implementation of the proposed principles will allow the development of management models for intercompany entities, providing solutions to many social and economic problems of the regions.

About the Authors

V. .. Belyaev
Altai State University
Russian Federation


N. .. Bryukhanova
LLC «Inter RAO - Procurement Management Center»
Russian Federation


M. .. Butakova
Altai State University
Russian Federation


O. .. Goryaninskaya
Altai State University
Russian Federation


References

1. Портер М. Международная конкуренция. М.: Междунар. отношения, 1993. 896 с.

2. Беляев В.И., Цомаева И.В. Маркетинг-менеджмент: концептуальная модель формирования функциональных взаимодействий в развитии форм межфирменной кооперации // Экономика. Профессия. Бизнес. 2019. № 2. С. 5-11.

3. Генкин Б.М. Экономика и социология труда. 6-е изд., доп. М.: Норма, 2006. 448 с.

4. Попов Е.В. Трансакции. Екатеринбург: УрО РАН, 2011. 679 с.

5. Беляев В.И., Самсонов Р.А., Пяткова О.Н. Экспликация, таксономия и институциональная трансформация трудового оппортунизма в системе социально-трудовых отношений предприятий // Журнал экономической теории. 2015. № 4. С. 98-113.

6. Маркс К. К критике политической экономии // Маркс К. Капитал. М.: Эксмо, 2017. Т. I. С. 1081-1120.

7. Мизес Л., фон. Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. М.; Челябинск: Социум, 2018. 878 с.

8. Чанг Х.-Дж. Как устроена экономика. 6-е изд., доп. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2019. 320 с.

9. Экономика труда и социально-трудовые отношения / под ред. Г.Г. Меликьяна, Р.П. Колосовой. М.: Изд-во МГУ; Изд-во ЧеРо, 1996. 623 с.

10. Грэхэм П. Человеческие отношения // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб.: Питер, 2002. С. 119-127.

11. Пул М. Индустриальные и трудовые отношения // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб.: Питер, 2002. С. 1053-1078.

12. Джермаер Дж.М., Норд У. Индустриальный саботаж // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб.: Питер, 2002. С. 1079-1085.

13. Современный маркетинг / В.Е. Хруцкий, И.В. Корнеева, Е.Э. Автухова; под ред. В.Е. Хруцкого. М.: Финансы и статистика, 1991. 256 с.

14. Беляев В.И. Маркетинг: основы теории и практики. 4-е изд., перераб. и доп. М.: КноРус, 2010. 680 с.

15. Шеламова Н.А., Черкасова О.В. Состояние продовольственного рынка России // Агропродовольственная политика России. 2017. № 5. С. 35-44.

16. Крылатых Э.Н., Фролова Е.Ю. Экспортные возможности молочной отрасли Российской Федерации // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. 2017. № 12. С. 8-13.

17. Обзор масложировой отрасли государств - членов Евразийского экономического союза / Евразийская экономическая комиссия. URL: https://is.gd/slAAF9 (дата обращения: 20.05.2019).

18. Савченко Т.В., Улезько А.В., Кравченко Н.Н. Управление производством масличных культур на основе кластерного подхода. Воронеж: Воронежский ГАУ, 2013. 160 с.

19. Гриценко Г.М., Воробьев С.П. Факторы экономической эффективности производства семян подсолнечника // Молочно-хозяйственный вестник. 2017. № 4 (28). С. 165-171.


Review

For citations:


Belyaev V..., Bryukhanova N..., Butakova M..., Goryaninskaya O... The development of the interform cooperation theory and practice of forming added value chains. Siberian Financial School. 2019;(3):73-84. (In Russ.)

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)