Preview

Siberian Financial School

Advanced search

Assessment of the level of satisfaction of the staff of educational organizations using econometric models

https://doi.org/10.34020/1993-4386--2022-1-138-145

Abstract

The possibility of establishing a causal relationship of job satisfaction in the field of education is considered, depending on satisfaction with: working conditions; opportunities for professional growth; wages; time factor. With the help of correlation analysis, linear and nonlinear models of the interrelationships of factors related to this problem have been developed. Econometric models have been studied to assess the level of job satisfaction of employees engaged in the field of education. The research revealed the most significant factors affecting the level of job satisfaction, which play an important role in the process of understanding various concepts of the development of domestic education. Predictive values of the level of job satisfaction are determined. The assessment obtained is the most important parameter for the effective socio-economic development of the country. The increase in this parameter contributes to a significant reduction in staff turnover and the change of the sphere of production activity.

About the Authors

Aleksandr L. Osipov
Novosibirsk State University of Economics and Management
Russian Federation


Maudzhita M. Gerashchenko
Siberian Institute of Management - branch of Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Ефремов А.Н., Ефремов Н.В. Особенности связи эмоционального выгорания и удовлетворенности трудом у педагогов высшей школы // Электронный журнал: наука, техника и образование. 2018. № 4 (22). С. 119-128.

2. Ленская И.Ю., Казакова А.Ф. Удовлетворенность трудом как основополагающий фактор результативности педагогической деятельности // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 7 (160). С. 16-25.

3. Скачкова Л.С., Щетинкина Д.П. Контуры субъективного благополучия научно-педагогических работников // Региональная политика: теория и практика. 2019. № 17 (11). C. 2026-2038.

4. Филоненко Ю.В., Яковлева Е.А. Субъективное благополучие научно-педагогических работников современных университетов в рамках концепции балансов жизни и труда // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 3. С. 68-85.

5. Темницкий А.Л., Бессокирная Г.П. Удовлетворенность работой и удовлетворенность жизнью в современной России: модели взаимосвязей // Вестник ОмГУ. Серия экономика. 2018. № 4. С. 138-151.

6. Геращенко М.М. Компетенции преподавания в высшем учебном заведении по специальности «Государственное муниципальное управление» // Философия образования. 2011. № 6 (39). С. 205-210.

7. Осипов А.Л., Бабешко В.Н. Эконометрическое моделирование в системе оценивания сферы предоставления государственных услуг // КАНТ. 2021. № 2 (39). С. 82-85. DOI: 10.24923/2222-243Kh.2021-39.15.

8. Осипов А.Л., Трушина В.П., Осипов Ф.Л. Макроэкономические показатели и их влияние на налог на добавленную стоимость: факторные модели и инструментальные средства // Наука Красноярья. 2020. Том 9, № 3-2. С. 108-113.

9. Осипов А.Л. Факторные модели для прогнозирования временных рядов пожарной статистики // Наука Красноярья, 2020. Том 9, № 2-3. С. 126-131.

10. Тарджуманян А.А. Прогнозирование по методам простого и двойного экспоненциального сглаживания // Молодежный научно-технический вестник. 2015. № 3. С. 39-48.

11. Осипов А.Л., Трушина В.П. Эконометрическое моделирование удовлетворенности трудом в сфере образования // КАНТ. 2021. № 3 (40). С. 59-62. DOI: 10.24923/2222-243Kh.2021-40.12.


Review

For citations:


Osipov A.L., Gerashchenko M.M. Assessment of the level of satisfaction of the staff of educational organizations using econometric models. Siberian Financial School. 2022;(1):138-145. (In Russ.) https://doi.org/10.34020/1993-4386--2022-1-138-145

Views: 301


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)