Preview

Siberian Financial School

Advanced search

Estimation of the value of the client capital of a higher educational institution (on the example of the Novosibirsk State University of Economics and Management)

https://doi.org/10.34020/1993-4386--2022-1-72-80

Abstract

The article examines the views of researchers on the client capital of a higher educational institution. The author formulated the following theses: client capital is one of the elements of the structure of intellectual capital, the share of which depends on the field of activity under consideration; client capital is a special type of intangible asset of an organization that affects its value; client capital itself is heterogeneous, structural elements can be distinguished in it; for a certain kind of organizations, an anchor element can be distinguished, which characterizes client capital; for higher education institutions, the anchor is student client capital. Six factors influencing the financial indicator of the university's client capital are identified: personnel; infrastructure, educational processes; the price of educational services; non-enrolled applicants; availability of budget places (students of the budget form of education); loyalty of existing students. The author's structure of the university's client capital is substantiated: the main student client capital, loyalty capital, applicant's capital. The article presents the author's methodology for assessing the value of the client capital of a higher educational institution. The cost of the client capital of the Novosibirsk State University of Economics and Management "NINH" was estimated in the context of the structure of client capital and training levels. Based on the financial indicator, the structure of educational program portfolios is presented: strategic, investment, conservative.

About the Author

Aleksandr V. Lomonosov
Novosibirsk State University of Economics and Management
Russian Federation


References

1. Эдвинссон Л., Мэлоун М. Интеллектуальный капитал. Определение истинной стоимости компании // Новая постиндустриальная волна на западе: антология / под ред. В.Л. Иноземцева. М.: Academia, 1999. С. 429-447.

2. Брукинг А. Интеллектуальный капитал: Ключ к успеху в новом тысячелетии / пер. с англ. Н. Мишакова. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 286 с.

3. Стюарт Т.А. Интеллектуальный капитал: новый источник богатства организаций / пер. с англ. В.А. Ноздриной. М.: Поколение, 2007. 366 с.

4. Kok A.Intellectual Capital Management as Part of Knowledge Management Initiatives at Institutions of Higher Learning // The Electronic Journal of Knowledge Management. 2007. Vol. 5, Is. 2. рр. 181-192.

5. Есенбаева А.А., Лапаева М.Г. Интеллектуальная собственность вуза // Вестник Оренбургского государственного университета. 2012. № 13 (149). С. 123-125.

6. Сундукова Г.М. Управление интеллектуальным капиталом вуза: дисс. … канд. экон. наук: 08.00.05. М.: Государственный университет управления, 2012. 217 с.

7. Андрейчиков А.В., Исаенко Ю.С. Понятие и структура интеллектуального капитала высшего учебного заведения // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 3: Экономика. Экология. 2010. № 2 (17). С. 112-116.

8. Corcoles Y.R., Vanderdonckt J. Empirical Evidence for the Increasing Importance of Intellectual Capital Reporting in Higher Education Institutions // International Journal of Humanities and Social Science. 2013. Vol. 3, No. 8. рр. 39-51.

9. Селиверстова О.В., Фролова Н.С. Интеллектуальный капитал ВУЗа, как один из компонентов образовательных услуг: международный опыт финансирования и развития научного потенциала высшей школы // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». 2014. № 3 (22). С. 1-16. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/167EVN314.pdf (дата обращения: 18.01.2022).

10. Слепов В.А., Герзелиева Ж.И. Интеллектуальный капитал вуза и индикаторы его оценки // Креативная экономика. 2015. Т. 9, № 8. С. 995-1008.

11. Иванов В.В. Оценка интеллектуального капитала высших учебных заведений // Проблемы современной экономики. 2010. № 4 (36). С. 334-337.

12. Цуриков С.В. Оценка интеллектуального капитала в управлении знаниями организации (на примере вуза): автореф. дисс.. кандидата экономических наук: 08.00.05, 08.00.10. Новосибирск: Сибирская академия финансов и банковского дела, 2010. 23 с.

13. Владимирова Т. Диагностика системы управления знаниями вуза в рамках формирования и реализации его стратегий (на примере НОУ ВПО «Сибирская академия финансов и банковского дела») // РИСК: Ресурсы, Информация, Снабжение, Конкуренция. 2011. № 4. С. 678-683.

14. Крамин Т.В., Кочеткова Н.В. Модель управления интеллектуальным капиталом вузов на основе трансакционного подхода // Актуальные проблемы экономики и права. 2012. № 4. С. 157-163.

15. Najim A. Najim, Mohamed A. Al-Naimi, Loay Alnaji. Impact of Intellectual Capital on Realizing University Goals in a Sample of Jordanian Universities // European Journal of Business and Management. 2012. Vol. 4. No. 14. рр. 153-162.

16. Тимирясова А.В., Крамин Т.В. К вопросу о структуре интеллектуального капитала образовательного учреждения // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2013. № 1 (23). С. 254-258.

17. Новгородов П.А. Понятие, структура и оценка интеллектуального капитала вуза // Сибирская финансовая школа. 2018. № 1 (126). С. 27-33.

18. Вахрушина А.А., Вахрушина М.А. Отчет об интеллектуальном капитале вузов: концепция формирования, аналитические возможности в контексте принятия стейкхолдерами управленческих решений // Учет. Анализ. Аудит. 2020. Т. 7, № 6. С. 40-54.

19. Чайковская Л.А., Быстрова Ю.О. Отдельные вопросы учета клиентского капитала // Международный бухгалтерский учет. 2012. № 45 (243). С. 14-25.

20. Плотников В.С., Азракулиев З.М. Концепция клиентского капитала в интегрированной отчетности: анализ теоретических основ // Международный бухгалтерский учет. 2017. Т. 20, № 24 (438). С. 1414-1426.

21. Roland T.Rust, Valarie Zeithaml, Katherine N. Lemon. Driving customer equity: How customer lifetime value is reshaping corporate strategy. New York: The Free Press, 2000. 292 р.

22. Gupta S., Lehmann D.R. Customers as Assets // Journal of Interactive Marketing. 2003. Vol. 17, No. 1. рр. 9-24.

23. Макаров А.М. Измерение и формирование клиентского капитала организации // Практический маркетинг. 2005. № 1 (95). С. 2-9.

24. Berger P., Nasr N. Customer Lifetime Value: Marketing Models and Applications // Journal of Interactive Marketing. 1998. Vol. 12, No. 1.

25. Blattberg R.C., Getz G., Thomas J.S. Customer equity: Building and managing relationships as valuable assets. Boston, Massachusets: Harvard Business School Press, 2001. 228 р.

26. Зизин А.С. Формирование клиентского капитала промышленной компании: дисс.. канд. экон. наук: 08.00.05. Саранск: Мордовский государственный университет им. Н. П. Огарева, 2013. 187 с.

27. Созонов Ю.С. Оценка клиентского капитала компании // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2014. № 6. С. 80-96.


Review

For citations:


Lomonosov A.V. Estimation of the value of the client capital of a higher educational institution (on the example of the Novosibirsk State University of Economics and Management). Siberian Financial School. 2022;(1):72-80. (In Russ.) https://doi.org/10.34020/1993-4386--2022-1-72-80

Views: 224


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)