Preview

Siberian Financial School

Advanced search

Influence of digital innovations in education on social responsibility of universities in the condition of a pandemic

https://doi.org/10.34020/1993-4386-2021-4-19-24

Abstract

The article analyzes the problems of the evolution of the social responsibility of the university in modern conditions, taking into account the impact of digital innovations in education, introduced in universities under the influence of the pandemic. The directions for the development of digital innovations in vocational education are considered, the features of digital competence as a result of digital competencies of all categories of university personnel are highlighted, the key components of responsible digitalization are proposed to enhance the digital maturity of an educational organization in the context of its social responsibility.

About the Authors

G. . Maltseva
Pacific State Medical University
Russian Federation


I. . Chernaya
Pacific State Medical University
Russian Federation


References

1. Мальцева Г.И., Черная И.П. Инновационные аспекты социального проектирования «третьей миссии» университетов в условиях пандемии // Сибирская финансовая школа. 2020. № 4 (140). С. 13-18.

2. Пурдехнад Дж. Что такое «системное мышление»? // Проблемы управления в социальных системах. 2012. Т. 4, № 7. С. 61-64.

3. Navickas V. [et al.]. Paradigm shift in the concept of corporate social responsibility: COVID-19 // Green Finance. 2021. № 3 (2). PР. 138-152.

4. Tømte C. [et al.]. Digitalisation in higher education: mapping institutional approaches for teaching and learning // Quality in Higher Education. 2019. Vol. 25, No 1. PР. 98-114.

5. Инновации и современное общество: сохраняя прошлое, создаем будущее: монография / Под общ. ред. Г.Ю. Гуляева. Пенза: МЦНС «Наука и Просвещение», 2020. 192 с.

6. Calvani A. [et al.]. Models and Instruments for assessing Digital Competence at School // Journal of e-Learning and Knowledge Society. 2008. Vol. 4. No 3. РР. 183-193. URL: https://www.learntechlib.org/p/ 43442/(дата обращения: 29.11.2021).

7. Оценка цифровой готовности населения России: докл. к XXII Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 13-30 апр. 2021 г. / Н.Е. Дмитриева (рук. авт. кол.), А.Б. Жулин, Р.Е. Артамонов, Э.А. Титов. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021. URL: https://conf.hse.ru/mirror/pubs/share/464963752.pdf (дата обращения: 29.11.2021).

8. Зеер Э.Ф., Ломовцева Н.В., Третьякова В.С. Готовность преподавателей вуза к онлайн-образованию: цифровая компетентность, опыт исследования // Педагогическое образование в России. 2020. № 3. С. 26-39.

9. Клочкова А.В. Рейтинг преподавателей как один из критериев оценки качества образования // Право и образование. 2019. № 11. С. 38-45.

10. Абельдина Ж.К., Показеев К.В., Абильдина Г.Ш., Молдумарова Ж.Е., Абельдина Р. Рейтинг как показатель оценки качества деятельности преподавателя // Физическое образование в ВУЗах. 2021. Т. 27, № 1. С. 94-104.

11. Engen B.K. Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital competencies // Comunicar. 2019. Vol. 27, No 61. PP. 9-19.

12. Hakimi L. [et al.]. The Ethics of Using Digital Trace Data in Education: A Thematic Review of the Research Landscape // Review of Educational Research. October 2021. Vol. 91, No. 5. РP. 671-717.

13. Жакселекова А.Т. Цифровизация в Казахстане: последствия внедрения / В сборнике: Цифровизация и формирование цифровой культуры: социальный и образовательный аспекты // Международная электронная научно-практическая конференция, 30 октября 2019. Под науч. ред. И.В. Кучерук. Астрахань: Изд-во ООО ПКФ «Триада», 2019. С. 139-140.

14. Schomberg R. Responsible Innovation: Universities and public research institutes have to be radically adapted. URL: https://elephantinthelab.org/responsible-innovation-universities-and-public-research-institutes-have-to-be-radically-adapted/(дата обращения: 29.11.2021).

15. Molnár G. [et al.]. Universities and responsible innovation // International Journal of Arts & Sciences. 2016. Vol. 9, No 1. PP. 517-526. URL: http://www.universitypublications.net/ijas/0901/pdf/U5K717.pdf.


Review

For citations:


Maltseva G., Chernaya I. Influence of digital innovations in education on social responsibility of universities in the condition of a pandemic. Siberian Financial School. 2021;(4):19-24. (In Russ.) https://doi.org/10.34020/1993-4386-2021-4-19-24

Views: 171


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)