Preview

Siberian Financial School

Advanced search

Development of digital mesoeconomy and formation of sustainable competitive advantage

Abstract

The article examines the influence of new technologies, industries, production factors, which increasingly determine the features of the development of digital mesoeconomics. Within its framework, new types of trade are already being carried out, a new combination of economic resources is being formed in the production, distribution and consumption of goods and services in society. The emergence of large-scale digital platforms and digital opportunities for conducting economic activities has to a greater extent transformed the introduction of innovative resources and modern Russian entrepreneurship. In addition to using new tools and business opportunities, digital technology systems have broader implications for the creation and functioning of the modern Russian market. The formation of powerful new digital technologies and structures of economic life has largely transformed innovation and modern business activities. The development of digital technologies has introduced significant adjustments and new principles into the very mechanism of economic growth of the modern Russian state. In the new situation, a new set of economic growth goals is being formed. This, as we see it, is due to the fact that needs are satisfied, primarily at the expense of benefits produced on the basis of information resources. In this article, the authors consider the issues of the development of the digital economy, which increasingly determine the trajectory of the development of the market economy in Russia.

About the Authors

T. .. Krasota
Amur State University named after Sholem Aleichem
Russian Federation


E. .. Gasanov
Amur State University named after Sholem Aleichem
Russian Federation


A. .. Golik
Amur State University named after Sholem Aleichem
Russian Federation


A. .. Kulikov
Khabarovsk State University of Economics and Law
Russian Federation


References

1. Бухт Р., Хикс Р. Определение, концепция и измерение цифровой экономики // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. 2018. Т. 13. № 2. С. 143-172.

2. Porter M. Strategy and the Internet // Harvard business review. 2001. Vol. 79. № 3. PP. 63-78.

3. Шваб К. Четвертая промышленная революция. М.: Эксмо, 2019. 138 с.

4. Нуреев Р.М., Карапаев О.В. Три этапа становления цифровой экономики // Вопросы регулирования экономики. 2019. Т. 10. № 2. С. 6-17.

5. Гасанов Э.А., Зубарев А.Е. Принципы интеграции университетов в глобальное пространство высшего образования // Вестник Тихоокеанского государственного университета. 2019. № 3 (54). С. 35-46.

6. Bell D. Notes on the Post-Industrial Society // «The Public Interest». N.Y.; National Affairs, 1967. № 6. PP. 24-35.

7. Гасанов Э.А. Цифровая экономика в контексте неоиндустриального развития. Хабаровск: Изд-во ТОГУ, 2020. 203 с.

8. Гасанова Н.В. Механизмы развития и экспансии образовательных кластеров в структуре развития российской экономики в координатах информационно- технологической революции // Вестник ХГУЭП. 2015. № 4-5. С. 28-34.

9. Гасанова Н.В., Ареповская С.Н., Бендерская Е.А. Новые модели образовательных кластеров в системе инновационного экономического роста // Фундаментальные исследования. 2015. № 12-04. С. 776-780.

10. Гасанов Э.А., Красота Т.Г. Теоретические аспекты механизма взаимодействия хозяйствующих субъектов в инновационной сфере цифровой экономики // Финансовая экономика. 2020. № 1. С. 145-148.

11. Вильховченко Э. Новое в культуре труда, производстве, компании // Мировая экономика и международные отношения. 1994. № 12. С. 81-93.

12. Креативное мышление в бизнесе / Пер. с англ. М.: Юнайтед Пресс, 2011. 232 с.

13. Акио Э. Пять правил для будущих нобелевских премий // За рубежом. 1996. № 43. С. 13.

14. Друкер П. Труд и управление в современном мире // США: экономика, политика, идеология.1993. № 5. С. 106-115.


Review

For citations:


Krasota T..., Gasanov E..., Golik A..., Kulikov A... Development of digital mesoeconomy and formation of sustainable competitive advantage. Siberian Financial School. 2020;(4):24-28. (In Russ.)

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)