Preview

Siberian Financial School

Advanced search

The impact of new technologies on the behavior of consumers of insurance services

Abstract

The article examines the peculiarities of changing consumer behavior in the impact of technogenic factors and the economic situation. Various models of consumer behavior with emphasis within the insurance industry are described. Comparative analysis of factors influencing the change in consumer response taking into account existing theories of consumer behavior, analysis of modern hypotheses of transformation of behavioral portrait and features of insurance business. Factors affecting the change in demand in the digital economy have been identified, and possible groups of consumers of insurance services have been identified. On the basis of the Ansoff matrix, an algorithm is proposed for the insurance company to choose a development strategy based on the identified trends in insurance behavior. The universal structure of the algorithm allowed to offer the best strategies for the development of the insurance company in the modern economy.

About the Author

J. .. Solovieva
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Зайцева И.А., Торосян А.С. Цифровизация высшего образования и цифровизация человека: перспективы, проблемы, возможные пути решения // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: гуманитарные науки. 2020. № 03-2. С. 86-90.

2. Брызгалов Д.В. Цифровизация конкуренции на страховом рынке // Экономика. Налоги. Право. 2018. Т. 11. № 2. С. 121-128.

3. Opportunities await: How InsurTech is reshaping insurance / Global FinTech Survey/pwc.com/InsurTech 2016. URL: https://www.pwc.com/sg/en/publications/assets/insurtech-2016.pdf (дата обращения: 23.08.2020).

4. Архипов А.П. О потребности общества в страховании / Страхование в системе финансовых услуг в России: место, проблемы, трансформация: сб. трудов XVIII Междунар. науч.-практ. конф. (г. Кострома, 7-9 июня 2017 г.). В 2 т. Отв. ред. Е.В. Злобин, Р.Т. Юлдашев. Кострома: Изд-во Костром. гос. ун-та, 2017. Т. 1. С. 15-18. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30700052.

5. Барабанова Е.И. Теория потребительского поведения: кардиналистский подход к анализу полезности и спроса // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2017. № 5 (99). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29206503.

6. Белкина Т.А., Конюхова Н.Б., Курочкин С.В. Динамические модели страхования с учетом инвестиций: сингулярные задачи с ограничениями для интегродифференциальных уравнений // Журнал вычислительной математики и математической физики. 2016. Т 56. № 1. С. 47-98.

7. Лившиц К.И., Бублик Я.С. Вероятность разорения страховой компании при дважды стохастических потоках страховых премий и страховых выплат // Вестник Томского государственного университета. Управление, вычислительная техника и информатика. 2011. № 4. С. 64-73.

8. Data Mining. What it is and it matters? / SAS Institute. URL: https://www.sas.com/en_us/insights/analytics/data-mining.html (дата обращения: 17.07.2020).

9. Тетин И.А. Моделирование стратегии страховой компании в условиях цикла страховой деятельности / Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2017. № 38. С. 122-136.

10. Козуля И.И. Когда становится тесно в матрице Ансоффа // Маркетинг в России 2016: Справочник НП Гильдия маркетологов. Под общей редакцией И.С. Березина. М.: ООО «Школьная Пресса». 2016. С. 98-103.


Review

For citations:


Solovieva J... The impact of new technologies on the behavior of consumers of insurance services. Siberian Financial School. 2020;(3):88-92. (In Russ.)

Views: 676


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)