Preview

Siberian Financial School

Advanced search

Government support policy for remote territories: directions, constraints and the financial aspect

Abstract

In the article obiective characteristics of significant groups of remote territories (remote border territories; remote hard-to-reach territories; remote coastal territories; remote enclave territories) are systematized. Taking into account these characteristics the directions of state policy in relation to the territories of each group are iustified. Recommendations have been developed for the implementation of state policy measures taking into account the duration of the possible positive consequences and the necessary financial costs. Obiective restrictions affecting the nature of state measures in relation to remote territories are iustified.

About the Authors

N. .. Istomina
Ural State University of Economics
Russian Federation


A. .. Zaborovskaya
Ural Federal University named the first President of Russia B.N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Преображенский Б.Г., Рисин И.Е., Трещевский Ю.И. Межбюджетные отношения в мировой и российской практике: Монография. Воронеж: Изд-во Воронеж. гос. ун-та, 2003. 159 с.

2. Малахова О.Б. Государственное регулирование социально-экономических систем приграничных территорий. // Вестник Оренбургского государственного университета. 2008. № 4 (85). С. 71-75.

3. Смирнов О.А., Горшков В.В. Институциональные условия имплементации концепции гибких транспортных систем в Российской Федерации для обеспечения доступности труднодоступных территорий // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 9. № 9-1. С. 387-392.

4. Мазуров В.Д., Гилёв Д.В. Математическая модель оптимального размещения и развития учреждений социальной сферы в удаленных и труднодоступных территориях // Инновационная наука. 2015. № 12-3. С. 28-29.

5. Сербичева Т.Л., Реймер В.В. Проблемы внешнеэкономического сотрудничества в приграничных территориях Дальневосточного федерального округа // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Социально-экономические науки. 2007. Т. 7. № 1. С. 93-97.

6. Андреев А.Б., Андреева Т.В. Стратегическое развитие трансграничных регионов (Республика Бурятия - Монголия - Автономный район Внутренняя Монголия): монография. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госуниверситета, 2016. 154 с.

7. Степанько Н.Г. Формирование эколого-экономической ситуации на приграничных территориях (на примере Приморского края и провинции Хэйлунцзян) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: География. Геоэкология. 2017. № 4. С. 60-64.

8. Жданов В.П., Зверев Ю.М. Сравнительная характеристика уровня и динамики социально-экономического развития Калининградской области и приграничных территорий (Польша, Литва) // Регион сотрудничества. 2004. № 2. С. 5-14.

9. Гуменюк И.С., Орлов С.В. Калининградская область как территория потенциального формирования транспортного кластера приморского региона // Балтийский регион. 2014. № 3 (21). С. 121-131.

10. Арсентьева И.И., Михайленко А.Н. Российский и китайский подходы к развитию приграничных территорий: сравнительный анализ // Вестник Забайкальского государственного университета. 2012. № 5 (84). С. 70-75.

11. Божко Л.Л. Концептуальные подходы к определению приграничных территорий // Региональная экономика: теория и практика. 2010. № 4. С. 47-54.


Review

For citations:


Istomina N..., Zaborovskaya A... Government support policy for remote territories: directions, constraints and the financial aspect. Siberian Financial School. 2020;(3):31-35. (In Russ.)

Views: 127


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1993-4386 (Print)